Gebyr ved unødig utrykning

110 Nordland gjør oppmerksom på at det kan være lokale variasjoner i størrelsen på gebyrer da disse fastsettes av kommunestyret i den enkelte kommune.

Oversikt over gjeldende satser for gebyr tilknyttet alarmtilkobling mot 110-sentralen i Nordland fra 2021.

  • Servicegebyr:     

Kr.3.150,-

  • Unødig utrykning:       

Kr.7.500,-

Servicegebyr blir belastet alarmabonnementets registrerte eier etter utført oppdrag og med kopi av logg for registrert utkalling. Gebyret blir belastet ved utrykninger hvor beredskap blir bedt om å bistå ved avstilling av alarm, bytte av glass på manuelle meldere og andre resurskrevende oppgaver som er underlagt bygningseiers ansvar.

Gebyr for unødig utrykning blir belastet alarmabonnementets registrerte eier etter loggført hendelse hvor utrykningen kan bli betegnet som unødig. Om gjeldende kriterier og rutiner ved falsk alarm blir overholdt og det gjøres tiltak for å unngå unødig bruk av ressurser, vil det bli tatt med i vurdering for hvorvidt gebyr skal pålegges kunde.

110 Nordland gjør oppmerksom på at det kan være lokale variasjoner i størrelsen på gebyrer da disse fastsettes av kommunestyret i den enkelte kommune.

Informasjon vedrørende faktura angående utrykning til unødig brannalarm

Salten Brann IKS betjener kunder over hele Nordland med automatisk brannalarm tilknyttet
selskapets 110-sentral og de ulike brannetatene i Nordland fylke. De siste årene har selskapet
dessverre opplevd en økning i unødige alarmer daglig, og hvor det erfares at brukere av
bygninger utviser mangelfull forståelse for utløst alarm og/eller mangler tilstrekkelig kjennskap til gjeldende rutiner for varsling ved utløst alarm.

Med mål om få til en betraktelig reduksjon i denne type hendelser ser vi oss nødt til å øke kravet og gebyret for unødig utrykning. Dette for å sikre brannvesenets kapasitet til å ivareta hendelser som har et reelt behov for umiddelbar hjelp, redusere unødige utrykninger som bidrar til økt risiko i trafikkbildet, samt forhindre uhensiktsmessige kostnader tilknyttet
døgnbemannet beredskap. Hovedmålet er at du som kunde skal være sikret en pålitelig og kostnadseffektiv tjeneste når behovet for bistand er reelt og sekundene teller.

Selskapet tillater seg å minne på om at det er kunden som har ansvar for årlig vedlikehold og kontroll av anlegget, tilrettelegging og orientering overfor bygningens brukere, samt andre tiltak som bidrar til å redusere omfanget av unødige alarmer.

Send oss gjerne en henvendelse dersom det er behov for gjennomgang av forebyggende tiltak, eventuelt ved andre forespørsler tilknyttet alarmavtale.

Informasjon vedrørende servicegebyr

Ved installasjon av brannalarmanlegg er det viktig at det avtales årlig gjennomgang, service og kontroll med elektrobedrift og/eller entreprenør som har stått for installeringen. Bygningseier har ansvaret for at dette blir gjennomført iht. Norsk Standard for brannalarmanlegg – NS3960. Videre skal byggets brukere/beboere ha relevant opplæring for å kunne betjene anlegget ved tilfeller av falske alarmer m.m.

Salten brann IKS betjener kunder over hele Nordland med automatisk brannalarm tilknyttet selskapets 110-sentral og brannetatene i Nordland Fylke. Selskapet har over tid opplevd økning i antall unødige utrykninger grunnet falsk alarm og hyppige tilfeller hvor beredskap blir bedt om å bistå ved avstilling av alarm, bytte av glass til manuelle meldere og andre resurskrevende tiltak.

På bakgrunn av ovennevnte, hvor det er bygningseiers ansvar å til hver en tid ha personell som skal kunne betjene og håndtere denne type vedlikehold, har vi sett oss nødt til å kreve inn servicegebyr for å kunne dekke relevante kostnader tilknyttet bruk av døgnbemannet beredskap til forfallende arbeid som til nå har gått på selskapets egen regning. Servicegebyret blir fakturert alarmabonnementets registrerte eier etter utførte oppdrag hvor kopi av logg for registrert utkalling blir lagt ved.

Kontakt oss gjerne ved behov for gjennomgang av forebyggende tiltak eller ved andre forespørsler tilknyttet deres avtale.