Lading og anbefalinger
Det brenner ikke oftere i elbiler enn andre biler, men å slokke en brann i en elbil byr på flere utfordringer enn andre biler. Slokkeinnsatsen krever svært mye vann, opp mot 10. 000 liter, der brann i konvensjonelle biler gjerne krever under 1000 liter. Det er også en fare for at elektriske kjøretøy reantenner etter slokking, dette kommer av en prosess kalt «Thermal runaway».
Lading
Før det monteres uttak for lading må tilstanden og kapasiteten i det elektriske anlegger
vurderes av elektroinstallatør.
Det er viktig å huske på at dersom man bruker Mode 2 eller Mode 1 (med vanlig stikkontakt) ved lading, skal den forsynes fra en egen kurs med maks 10A sikring. Du kan og montere en ladestasjon for din elbil. Skjøteledning skal ikke benyttes, dette grunnet fare for skade og varmgang.
Mode 2 ladekabel for elbil
Anbefalinger
I garasjeanlegg bør elbiler parkeres nær inn-/utkjøringer og med god avstand mellom
kjøretøy.
Thermal runaway
Det er svært få hendelser der selve elbil-batteriet er årsaken til brannen, dette vil normalt skje
som følge av en ytre fysisk skade (kollisjon) eller en helt spesiell situasjon med ytre
oppvarming. Thermal runaway vil si at et batteri på grunn av en ytre eller indre påvirkning
varmes opp. Om varmen ikke kan avgis effektivt, vil det skape en kjedereaksjon hvor
temperaturen fortsetter å øke, og i enkelte tilfeller kan cellen ta fyr.
DSB har laget en veileder for elbiler med hensyn til lading og sikkerhet:
Elbiler - lading og sikkerhet